Avgastemperaturgivare
Avgastemperaturgivare för att hålla koll på avgastempen. Underlättar väsentligt vid mappning och ett måste vid seriös mappning där man vill ta ut maxeffekt.
Även en viktig givare i skyddfunktions syfte då de flesta motorstyrsystem kan programmeras att vidta åtgärder vid för höga avgastemperaturer.
Produkter
EGT, EGTsensor, Avgastempgivare, Avgastemperaturgivare, Avgastemperatursensor
Hur är en EGT givare uppbyggd?
En egt sensor består av fyra delar.
- Kablage
- Metallhölje
- Keramik (isolering)
- Sensor
Min EGT sensor visar fel värden.
Om din EGT sensor först har fungerat för att sedan visa fel eller inget värde:
Nästan helt uteslutande så har den keramiken i givaren spruckit och ledningarna har fått kontakt med varandra (kortslutning)
Varför går en EGT givare sönder?
Eftersom sensorn skall mäta höga temperaturer så måste kablage skyddas. Detta sker med hjälpa av keramik i metalldelen. Keramik är känsligt och kan lätt spricka. Därför är det väldigt viktigt att sensorn hanteras varsamt. När keramiken spricker och sedan utsätts för motorvibrationer så kan den sluta fungera (kortslutning)
Öppen eller stängd spets på EGT sensor?
En EGT sensor med stängd spets är mer skyddad men reagerar långsammare på temperaturförändringar än motsvarande sensor med öppen spets.
Val av EGT givare
Ska din EGT sensor monteras i ett grenrör så rekommenderas en stängd topp då den är mest skyddad och har potentiellt längre livslängd än motsvarande med öppen spets.