Vad är AN-kopplingar och AN-slang?
Det finns många bränsle, olja, luft och vattensystem som är byggda med AN-kopplingar men var är egentligen AN-kopplingar / AN-slang / AN-system och hur fungerar det?

Här visar vi på ett enkelt och tydligt sätt vilka delar som finns, hur de kopplas ihop och ansluter till olika produkter. Med denna information så lär man sig välja rätt AN-kopplingar och slang och montera dessa på ett korrekt sätt.
De olika kategorier vi går igenom är:
- AN-Slang och AN-slangkopplingar
- AN-Adaptrar
- Installation av AN-kopplingar
- Olika typer av AN-kopplingar och AN-slang
- Mer info om AN
AN-systemet fungerar som Legobitar. Du använder de olika byggstenarna för att ansluta delar med varandra.
Olja: Oljekylare <-> motor
Vatten och olja: Turbo <-> motor
Bränsle: Bränsletank <-> motor
Luft: Wastegate <-> Turbo
1 ▼
AN-Slang och AN-slangkopplingar
AN-slang är tillverkad för att ha slangkopplingar monterat i var ände. Dessa kopplingar monteras enkelt utan specialverktyg på slangen. När kopplingar är monterat på slangen så är det en hona i var ände med en UNF / AN-gänga. Nu har vi en montera AN-slang.
Nu använder vi adaptrar för att ansluta denna AN-slangen mot turbo, motor, kylare, bränslepump, catchtank eller annat som behöver ha luft, vatten, olja eller bränsle.

2 ▼
AN-Adaptrar
När du har en AN-slang färdig så använder du olika adaptrar för att koppla ihop produkter / delar. En adapter har en gänga i varje ände.
- AN-systemets UNF gänga med 37 grader kona i ena änden för att passa mot slangkopplingar.
- I andra änden så väljs den gänga du vill ansluta till.

3 ▼
Installation av AN-kopplingar
Exempel på en oljeledning till turbo:
Du vill installera en slang för oljematning till turbo som har ca 5mm innerdiameter.
Oiljeinloppet på turbo har 1/4" NPT
Utgången på motor är M14x1,5
- Vad ska vi leda för media?
Olja
Då fungerar an-slang med gummikärna bra. - Hur stor måste slangen vara?
ca 5mm
Då fungerar AN4 slang bra som är 5,5mm innerdiameter. - Vilka kopplingar ska vi använda?
AN4
Dessa kopplingar passar i var ände av slangen - Vilken adapter måste vi ha mot turbo?
1/4" NPT
Då väljer vi AN-adapter som är 1/4" i ena ändan och AN4 i andra - Vilken adapter måste vi ha mot motor?
M14x1,5
Då väljer vi AN-adapter som är M14x1,5 i ena ändan och AN4 i andra
Receptet på delar blir följande:
1x AN4 slang med gummikärna
2x AN4 slangkopplingar för slang med gummikärna
1x Adapter mot turbo 1/4" NPT -> AN4
1x Adapter mot motor M14x1,5 -> AN4

4 ▼
Olika typer av AN-kopplingar och AN-slang
Beroende på vilken media du skall leda genom slangen så används olika typer av slang
- Slang med gummikärna för olja, vatten och luft.
- PTFE slang med plastkärna för bränsle
- Push-On slang helt i gummi för olja, luft och vatten (Även bränsle om slangklämma skall användas)
De tre olika typer av slang har även tre olika typer av slangkopplingar som hör till slangen.
5 ▼
Mer info om AN
Vad är en AN-koppling eller AN-slang?
AN är en förkortning av "Army Navy" som är en amerikansk standard och som härstammar från andra världskriget. AN använder en kona på 37 grader, samma som JIC vilket är en industristandard som används mestadels inom hydraulik. Dessa går att använda ihop men ger ej ett lika bra tätande förband som AN mot AN av många olika anledningar, även om det ändå fungerar.
Man kan alltså hitta ett liknande sortiment på hydraulikhandeln men då i förzinkat stål och mycket grövre gods istället för de lätta AN-kopplingarna som tillverkas i aluminium.
AN mäter innerdiameter på slangen i 1/16" steg där an1 i teorin är 1/16" och an8 är 1/2" och an16 är 1". Rör mäter man på ytterdiameter. Läs mer om storlek på an-kopplingar och slang här.
Förutom de klassiska AN-kopplingar som börjades med under under andra världskriget så har det kommit massvis med nya varianter som öppnar möjligheter för hur man kan koppla ihop saker.
Monteringen av AN-kopplingar är väldigt enkel: Grundtanken är en slanganslutning som kläms på slangen med så enkla verktyg som två skiftnycklar om man så vill. Sedan så använder man adaptrar för att montera de två slangändarna för att leda bränsle, olja, vatten eller luft från en punkt till en annan.