Konvex eller konkav bromskoppling? [+storlekar]
Det kan nog vara den vanligaste frågan av alla! Oavsett om men är nybörjare eller har byggt en blueprintad 1000hp motor och ett röramschassi enligt konstens alla regler så kvarstår frågan. Ska jag ha konvex eller konkav kona på mina kopplingar? Konvex eller konkav?
Nu ska vi hålla detta enkelt.
Konvex och konkav kona
Det finns två typer av konor att välja mellan. Konvex eller konkav enligt bilderna nedan.


Dubbelkona
Eftersom detta har varit en av de vanligaste frågorna som vi har fått så har vi tagit fram dubbelkonan. Den är både konvex och konkav i samma produkt. Nu är det enkelt att välja vilka bromsprodukter man skall ha.
-Dubbelkona

En sak till om de olika konorna.
Det finns konor med 90 och 74 grader kona också.
Konvex 90grader
Konvex74 grader
Konkav 90 grader
Konkav 74grader
Bromsprodukterna som erbjuds på Speedig är med 90 grader kona men andra produkter ute på marknaden kan ha andra vinklar. Därför erbjuder vi också 74 grader konor. Men skall man bygga nytt så använder man 90grader som är vanligare.
Är det en 90 grader kona i produkten så skall man para ihop den med en annan 90 graders kona för att få det bra.
Många påpekar att det fungerar att blanda och svaret är väl att det håller tätt men eftersom vi pratar om bromssystem så blir blandade konor direkt en hög risk. -Använd samma vinkel på konorna!
Banjo bromskopplingar finns inte i 3/8" och 7/16"?
Det går att tillverka banjokopplingar i tum men de metriska varianterna passar så pass bra så man kan använda dessa istället.
3/8"-24 banjobult passar ihop med 10mm banjokoppling.
3/8" = 9,525mm
7/16"-20 banjobult passar ihop med 12mm banjokoppling.
7/16" = 11,1125mm
▼
▼
▼
-
Bromssystem
- Bromssystem: Delar och inkoppling
- Bromsvåg
- Bromscylinder: Välj rätt storlek & gänga på huvudbromscylinder
- Bromskoppling - Konvex eller konkav
- Bromsnipplar (Video)
- Bromsvätska: information
- Carbotech: Välja rätt bromsbelägg
- Hur du luftar bromsar och koppling.
- Installation fördelningsventil
- Kona bromsrör