Toyota 2JZ Bottendel
Här har Speeding samlat motordelar för att bygga Toyota 2JZ bottendel. Förutom motordelar som kolvar, vevstakar, kamrem, packningar osv. så får du även tips på vad man kan använda för andra delar till sitt bygge. Inte minst så kommer du få en bra uppfattning om vad som finns tillgängligt och du kan enkelt jämföra delarna med varandra. Ytterligare information får du genom att klicka in på varje enskild produkt.
2JZ standard motorspecifikation
Motorkod: 2JZGE/GTE
Borrmått: 86,00mm
Cylindervolym: 2997cc
Slag: 86,00mm
Ventiler: 24
Blockhöjd: 219,00mm
Comp. förhållande: 8,5:1
Volym i topp: 45,00cc
Topplockspackning: 1,42mm
Vevstakslängd: 142,00mm
2JZ smidda kolvar
Vanligtvis så håller man sig runt original kompressionsförhållandet 8,5:1 (8,0:1 - 9,7:1). Lägre komp på kolvarna behöver inte innebära ett lägre kompressionsförhållande än original. Planat topplock samt tunnare topplockspackning kompenserar snabbt för detta. Samma sak gäller åt andra hållet. Används bränsle med högre oktan eller etanol så tillåts högre kompressionsförhållande och därmed även en starkare motor. Med hjälp av alla olika kolvar som erbjuds så kan man kombinera ihop det paket som passar bäst för ändamålet.
OBS Välj alltid första överdimension på kolvar om du inte fått okej från motorbyggare att blocket är så passa fint så att original dimension kan användas.
2JZ vevstakar
2JZ Vevstakar är 142mm långa original och detta brukar också vara den givna längden på eftermarknaden. Med standard 86mm slag, 142mm vevstakar och 34mm kompressionshöjd på kolvarna så brukar man hamna på 8,0:1 - 9,7:1 i kompressionsförhållande vilket tar dig långt över 1000hp om du vill. I-profil vevstakar rekommenderas då de klarar av större krafter som uppstår.
2JZ Ramlager
Vid motoruppgraderingar så brukar ramlager bytas ut till alternativ från eftermarknaden. Ramlager och andra lager påverkas negativt av för hög oljetemperatur. Denna kan snabbt skena iväg vid höga effektuttag och dålig kylning. Håll koll på motortemperaturen!
2JZ Vevlager
Vid motoruppgraderingar så brukar även vevlager bytas ut till alternativ från eftermarknaden. Dessa finns med standard oljefilm men också som "HX" eller "STDX" i ändelsen som innebär mer lagerspel - en tjockare oljefilm. Är oljetrycket inom "godkänt" område och ett större lagerspel används så kräver detta oftast en oljepump som har högre flöde för att du inte skall tappa oljetryck. Höga varv med för litet lagerspel kan skapa för högt oljetryck med andra problem. Vevlager som sitter längre ut på vevaxeln påverkas både av oljetemperatur men de är också mer beroende av oljetryck och därför är korrekt lagerspel viktigt!
2JZ Smidd vevaxel
Original vevaxel klarar av riktigt högt effektuttag men ett byte kan vara aktuellt av andra skäl. T.ex om du skall stroka motorn genom att ändra slaget.
2JZ Ramlageröverfall
Billets ramlageröverfall är nödvändigt för 2JZ tävlingsmotorer eller motorer med höga effektuttag. De flesta gatbilar med höga effektuttag änvänder dessa överfall. Med den ökade effekten som 2JZ motorer oftast har leder till sprickor och andra problem med överfallen. OEM ramlageröverfall är inte konstruerade för de krafter som uppstår vid fördubbling eller till och med tredubbling av effekten. Fungerar både med 2JZ-GTE-motorn som finns i Supra turbo samt 2JZ-GE motorn som finns i N/A modeller. Tänk på att blocket måste linehonas med dessa överfall (detta gäller oavsett vilka överfall man skall ha som inte satt i motorn sedan innan) Vi rekommenderar att du använder helt nya ARP bultar och lager när du installerar dessa ramlageröverfall.
2JZ Topplocksbultar
När de tkommer till topplocksbultar så har ARP marknaden. Helt klart. Alla vill dra ihop bottendel och topplocket med ARP bultar. Kort sagt 11mm ARP2000bultar upp till cirka 1000hp. Över 1000hp till cirka cirka 1500hp så drar man topplocket med 11mm Custom Age 625+ bultar. Efter det så gör man nya hål och användet 12mm Custom age 625+. Självklart så kan man använda Custom Age eller 12mm redan med mindre effekt men det är då inte nödvändigt. Men såklart så beror det också helt på vad man skall använda bilen till.
2JZ Ramlagerbultar
Ramlagerbultarna kan vara det enklaste av allt? I alla fall när man skall köpa dem. Då kör man ARP2000. Har man 1000+ hp så använder man dessa ihop med Billet ramlageröverfall. Klart. Håll koll på åtragningsmomentet bara.
2JZ Topplockspackning
Original är topplockspackningen 1,42mm. Vid höga effektuttag så är trycket i förbränningsrummet också högre. Detta gör ofta att original topplockspackning inte kan hålla tätt. Därför byts denna till en uppgraderad eftermarknadspackning. Toyota 2JZ original topplockspackning skall klara ca 800hp men oftast är eftermarknad lättare att få tag i.
2JZ Packningar
Oavsett om en motor är original eller trimmad så används de flesta packningar utan någon slags uppgradering. Det är topplockspackningen som är undantaget.
2JZ Kamrem
Kamremmen är yterligare en viktig del i ett motorbygge. Förut så användes racingkamremmar men nu mer så används material i OEM kamremmar som till och med är starkare än de tidigare racingkamremmarna. Så det bästa tipset här är att köpa en kamrem av ett känt märke som Gates eller liknande. Viktigt är även att spännare och löphjul är av bra märke!
2JZ Multirem
2JZ har få problem överlag men ett problem är att multiremmen hoppar. Detta löses enkelt med ett nytt fäste för remspännaren / servo. Se även till så att multiremmen är av god kvalité så den inte hoppar och fastnar i kamrem.
2JZ Oljepump
Standard oljepump eller uppgraderad? Oavsett så skall man se till att oljepumpen är i gott skick. Om inte så riskerar även andra motorkomponenter att ta skada. Ska du använda OEM oljepump så kontrollera denna noga eller köp en ny om du är osäker på skicket. Ska du ha en uppgraderad oljepump med högre flöde så finns alternativ. Detta sker då oftast när du valt större lagerspel.
2JZ Vattenpump
Vattenkylningen påverkar också kylningen av motorns olja. Se till så du har ett väl fungerande kylsystem så kommer även oljans temperatur hålla sig på bra nivåer.